Uvod:
Prikazani primeri mostova koji slede su uglavnom iz Nemačke, u manjem broju iz Francuske.
Zašto iz Nemačke?
Razlozi: 1) isti tehnički standardi (ranije DIN sada EN), 2) visok tehnički nivo, izrazito stručno i racionalno planiranje i izvođenje – sigurno, jevtino i estetski vrlo prihvatljivo, 3) izrazita otvorenost informacija kroz mnoštvo izvora u stručnoj literaturi i medijima.
Mostovi u SAD nisu uporedivi po ceni sa evropskim – mnogo su skuplji, dok su mostovi u Kini opet pa mnogo jevtiniji, čak i oni reda veličine svetskih rekorda.
Inače, za one koje mostovi posebno interesuju, izuzetno dobar link je nemački sajt
structurae.de/
sa tekstovima na nemačkom i engleskom i sa ogromnom bazom podataka, od desetina hiljada mostova u svetu iz svih vremena.
Vrlo je korisna i nemačka verzija stranica na Vikipediji (Wikipedia), takođe sa obiljem mostova i brojnim linkovima.
Drumski mostovi:
Prikazani mostovi su iz najzastupljenije grupe mostova na autoputevima – kao mostovi na rekama sa prilaznim delovima i kao vijadukti (mostovi na suvom).
Slika 4: Mostovi su sistema kontinualnih greda, spregnutih čelik-beton (Cp = Composite) i od prednapregnutog betona (PC = Prestressed concrete). Glavni rasponi su 90-150 m, a prilazni 30-80 m. Date su cene izgradnje (EUR/m2) i godine puštanja u saobraćaj.
Na istoj slici su i prethodno pomenute tri petlje u Beogradu.
Komentar cena nije potreban.
Slika 5: Faksimil jedne tabele nemačke stručne knjige, sa osnovnim tehničkim karakteristikama i cenama 10 drumskih kontinualnih spregnutih greda čelik-beton, puštenih u saobraćaj 2001-2006.
Prevod nemačkih termina:
Bruecke = Most
Jahr der Fertigstellung = Godina završetka izgradnje
Gesamtlaenge = Ukupna dužina
Spannweiten = Rasponi
Max Hoehe = Maksimalna visina
Brueckenflaeche = Površina mosta
Kosten = Koštanje
Podaci iz ove tabele su u saglasnosti sa dijagramom iz slike 4.
Par karakterističnih primera:
• Vijadukt (visoka ulica = Hochstrasse) Bremen, 2007: prosečan raspon = 32 m, cena 1057 EUR/m2;
• Most (vijadukt) Haseltal, 2006: L = 70-175 m, max H = 82 m, cena 1428 EUR/m2.
Očigledna je potpuna nesaglasnost cena prikazanih petlji iz Beograda i nemačkih mostova.
Navedimo, najzad i koštanje čuvenog francuskog Mosta Mijo (Millau Viaduct), 2004, kao primer mosta koji je morao da bude vrlo skup zbog velikih raspona, ogromne visine iznad terena i nepristupačnog terena na kom je izgrađen:
L = 204+(6x342)+204 = 2460 m; B = 26,00 m; stubovi+piloni H = 343 m!; P = 300 mil. EUR, 4690 EUR/m2,
što je samo 1,14 puta viša cena od cene našeg Mosta Zemun-Borča - apsolutno neuporedivog po bilo čemu sa francuskim mostom.