Prethodno je pomenuto da radovi na Železničko-drumskom mostu u Novom Sadu (ŽDM-NS) stoje, zbog para.

Kolikih para?

Bojim se da obična publika, uprkos poplavi raznih informacija o svemu i svačemu – o milionima, bilionima (milijardana) ... – u stvari ne zna o kakvim se stvarno parama radi.
Cilj je, dakle, da sagledamo gde je novosadski most po koštanju u odnosu na ostale mostove u Srbiji i slične u svetu.

Pomenuti mostovi u Srbiji u ovom prikazu su oni za koje postoje kakvi-takvi podaci.
Izvori informacija koji bi to morali da budu, jer slove za investitora, ne daju nikakve informacije, (npr. lokalne uprave gradova, javna preduzeća, čak i sama Republika iza svih njih).
Tako, jedini izvor informacija ostaju mediji, šta god mislili o njima; (u slučaju ŽDM-NS već smo videli mnogo puta da je i navođenje elementarnih dimenzija mosta (!) veliki problem).

Za naredne podatke o koštanjima mostova u Srbiji izvori su:
• Most na Adi, Beograd: Večernje novosti 2014-02-11: www.novosti.rs/vesti/beograd.74.html:477...tao-360-miliona-evra
• Most kod Beške: Večernje novosti 2013-01-03:
www.novosti.rs/vesti/naslovna/aktuelno.2...ska-ide-na-arbitrazu
• Most Zemun-Borča (Kineski most): Blic 2013-08-16:
www.blic.rs/Vesti/Beograd/399483/Djilas-...tak-mosta-ZemunBorca
sr.wikipedia.org/wiki/Kineski_most_%28Beograd%29
• Most kod Beške, sanacija starog mosta: Blic, Tanjug 2013-12-27
www.blic.rs/Vesti/Ekonomija/430578/Zavrs...-na-Dunavu-kod-Beske
• Petlja Hipodrom, Beograd:
www.doka.com/web/newsroom/press/PetljaHipodrom.rs.php
• Ostali izvori: stručna literatura, sajtovi firmi, ... .

Veliki problem je i upotrebljivost informacije. Primeri:
• Daje se informacija o koštanju gde je koštanje koje se pominje zbir nekoliko koštanja, npr. most i pristupni put koštaju toliko i toliko, a nema pojedinačnih iznosa koliko za most, a koliko za put;
• Iznosi koji se pominju su u dinarima (RSD), ali se ne pominje na koji dan; kurs RSD/EUR može značajno da se promeni u npr. 3 godine koliko prođe od ugovora do završetka mosta.

Ostali komentari biće uz slike – dijagrame.


NSB2014-05-02-01.jpg



Slika 1: Ukupna koštanja mostova u Srbiji.

Koštanja na dijagramu su ono što može da se pročita ili čuje u medijima.
Mogući zaključci:
• ŽDM-NS je u grupi nižih iznosa; prikazanih 19,3 miliona EUR su deo koji plaća Srbija, (tačnije Novi Sad – 1/3 i Vojvodina 2/3 ovog iznosa); ostatak (26,0 mil. EUR) do ugovorene sume od 45,3 miliona EUR poklon je EU; Ugovorena cena = Izgradnja mosta + Demontaža Privremenog mosta + Oprema za monitoring mosta; (ovde treba naglasiti da demontaža privremenog mosta i oprema za monitoring nisu uobičajena stavka ugovora o izgradnji novog mosta; monitoring čak nikad nije rađen ni na jednom mostu u Srbiji);
• Most Slobode je 100% donacija EU, Srbiju nije ništa koštao;
• Most kod Beške prikazan je iznosom (62 mil. EUR) koji priznaju Putevi Srbije kao opravdano koštanje, što je u odnosu na ugovorenu sumu (37 mil. EUR) povećanje od 62/37 = 1,68 puta; doplata je 62-37 = 25 mil. EUR, a što je veće od celog srpskog dela za ŽDM-NS!;
• Doplata u odnosu na ugovoreno koštanje Mosta na Adi i prilaza je 340,1-295,9 = 44,2 mil. EUR što je približno jednako celokupnom koštanju ŽDM-NS po ugovoru (EU-deo + srpski deo)!; povećanje je 340,1/295,9 = 1,15 puta;
• Koštanje Mosta Zemun-Borča (Kineskog mosta) od 170 mil. EUR je veće od zbira koštanja svih mostova pre njega na dijagramu (158,7 mil EUR), uključujući tu i donatorski iznos EU za Most slobode!;
• Koštanje Mosta na Adi sa prilaznim mostovima od 340,1 mil. EUR je veće od zbira koštanja svih mostova pre njega na dijagramu, dakle prethodnih 158,7+170,0 = 328,7 mil. EUR!
• Ukupno koštanje svih mostova na dijagramu koje finansira Srbija, (dakle bez Mosta slobode) je 328,7-34,0 = 294,7 mil. EUR; učešće dela para namenjenih za ŽDM-NS je 19,3/294,7 = 0,065 = 6,5%!
• Ako bi se u zbir koštanja mostova u Srbiji uključili svi mostovi izgrađeni i sanirani u Srbiji 2005-2014, (za šta nema podataka), onda bi pomenutih 6,5% za ŽDM-NS verovatno značajno palo, recimo na iznos manji od 5%).

Ovi zaključci, tačni onoliko koliko su tačni navedeni izvori, verovatno će delom začuditi publiku koja nije iole dublje razmišljala o ovoj temi, a nije ni stručna za ovu problematiku.

Šta nedostaje ovim podacima?
Nedostaju druge bitne činjenice, bez čijeg sagledavanja je svako zaključivanje preuranjeno.

O tome govori naredni Deo 2 ovog prikaza.

O nama

Postavljanjem NSBuild foruma na mrežu 11. decembra 2010. godine, građani dobijaju nezavisnu platformu za razmenu najaktuelnijih vesti, informacija i foto-materijala, a prevashodno u vezi sa praćenjem izgradnje, infrastrukturnim projektima i investicijama na teritoriji Novog Sada.

S početka okupivši dvadesetak entuzijasta, posvećeno radeći na strasti i ideji koja nas je ujedinila, dobijamo pažnju sve većeg broja građana koji nastavljaju da obogaćuju platformu. Tokom godina privlačimo pažnju medija i gradskih službi, te smo danas zvanično prisutni na značajnijim dešavanjima i gradilištima radi prenosa ekskluzivnih snimaka i informacija.

Pročitajte više

Udruženje

Udruženje "Novosadska Gradilišta"

Možete nas kontaktirati preko kontakt forme ili na email office@nsbuild.rs

Posetite nas i na društvenim mrežama.

Posetite našu facebook stranicu Posetite naš profil na instagramu Posetite naš profil na twitteru