ARHITEKTONSKE VARIJACIJE KAO OSNOV ŽIVOSTI I PREPOZNATLJIVOSTI JEDNOG GRADA:
Čitam komentare od gore (Boda Tajson post broj 1424) koji se tiču opaski na račun različitih visina objekata kao i mogućih protekcija odredjenih investitora zidajući objekte više od svojih suseda.
Ova tema je krucijalna u razvoju svakog grada i predstavlja jednu od dve crne strane arhitekture i urbanizma, drugim rečima KRAJNOSTI, kojima nezaustavljivo a mogu reči i slepo ide savremena arhitektura.
Ona se kreće uvek izmedju neizbalansiranih
beskrajnih ponavljanja jednog te istog stambenog modela (slučaj sa Somborskim bulevarom i svim našim novim bulevarima, ulicama, blokovima) pa sve do neizbalansiranih
beskrajnih varijacija koje su odlika velikih metropola današnjice i njihovih ogromnih konglomerata najrazličitijih arhitektura koja se bore jedna s drugom za primat originalnosti najveće, najskuplje, najbolje, najtanje, najstaklenije, najzaobljenije itd...
Kao i uvek istina je na sredini, u složenom balansu kontrolisane varijacije kojom se stvara grad i njegova živost.
Pa tako donosim dva primera identičnih urbanih kvaliteta Vršca i Amsterdama koji ruku pod ruku pričaju jednu sasvim drugu URBANU PRIČU o planskim varijacijama kuća u nizu stvarajući različite ambijente, prostore, dajući puls gradu na jedan jako otmen način za razliku od monotone neinventivnosti jednog „Somborca“.
Na drugom nizu slika donosim slike grada Brazilije kao jedne od paradigmi beskrajnog urbanog ponavljanja jednog te istog kutijastog modela. Na taj način grad je izuzetno banalizovan i sveden na jedan jedini pogled kojim se obuhvata čitava njegova koncepcija. On je dosadan i monoton, lako čitljiv a time i jako predvidljiv.
Brazilija svojim neprestanim ponavljanjima kako istih formi različitih ministarstava tako i istih formi stambenih „kutijastih“ jedinica svodi urbanizam na jednu jedinu odluku i obavezu – DA SVI IMAJU ISTE VISINE I IDENTIČNE ŠIRINE, IDENTIČNE MATERIJALE I BOJE. Urbani fašizam na delu...
Poslednjon slikom na primeru Subotice želim da pokažem šta treba da bude jedan grad -
skup najrazličitijih objekata orkestriranih u celinu koji se kao neka melodija menjaju i pretaču u pesmu ili kao sinfonijski orkestar gde svaki član odsvira svoju deonicu koja se uklapa u krajnju harmoniju.
Izuzetan je primer najrazličitijih varijacija u Subotici po visini, širini, bojama, razmerama, odnosima.... nekako je sve u skladu, i to jako KOMPLEKSNOM i sve igra SIMULTANO pa je vizuelno funkcionalni doživljaj mnogo jači nego onaj u Braziliji ili našim repetitivnim velikim bulevarima koji mogu uskoro da hvataju zadnji voz varijabilnosti ako žele da budu prepoznati kao novi društveno kulturni centri našeg grada...
Zaključak:
Da li naše zgrade treba da budu sve identičnih visina, odgovor je sigurno NE. One moraju da variraju. E sad koja je urbana strategija, zakonska i ekonomska, potrebna da bi se ovakva urbana filozofija primenila i u modernoj praksi to je drugo pitanje i na njega se mora hitno tražiti odgovor jer ako ovako nastavimo ceo grad će da bude identičnih spratnosti išpartan jednom te istom tipologijom STAMBENIH JEDINICA.
A tada kada se sve to desi i proces nagomilavanja završi, imaćemo jednu ogromnu spavaonicu identičnih zgrada bez ikakvih javnih funkcija koje će da strukturišu to ogromno teško i monotono urbano stambeno „tkivo“.
Zato je jako bitno da se nadju najrazličitiji modaliteti arhitektonskog suživota u različitosti, baš onako kakav je i kulturološki ideal naše regije i našeg grada nekada bio.
Veliki pozdrav