Posle duge pauze od deset dana nastavljamo sa radom.
Danas – dve slike iz vazduha na gradilište i divnu panoramu Dunava i Novog Sada.
Slika 01: Pogled na konstrukciju većeg lučnog mosta (219 m), na levoj obali.
Vidljivi su koreni segmenti lukova. Ostali lučni segmenti čekaju spremni za dizanje.
Da se podsetimo:
- trenutna širina konstrukcije, između spoljašnjih ivica zatega, je 25 m, što je 5m više od širine starog mosta; (na kraju će biti 31,440 m!);
- ovaj lučni most, sa svojih 219m raspona i dva koloseka železnice, je najveći lučni most na svetu u disciplini lukova sa zategom, sa punim (sandučastim) lukovima i sa dva koloseka.
Nastavak montaže lukova se uskoro nastavlja. Pripreme su u punom jeku. Nažalost, ulazimo u period lošeg vremena, što će vredne mostograditelje usporiti u izvesnoj meri. Podsetimo se opet: reč je o ograničenjima dizanja tereta pri vetru, temperaturama i padavinama koje direktno utiču na izvođenje zavarivanja, (o ljudima da ne govorimo).
Sledi ubacivanje poslednjeg segmenta lukova i grede koja povezuje lukove.
Za laike jednostavna operacija, za profesionalce – ne!
Potrebno je najpre tačno izmeriti razmake susednih krajeva lukova sa tačnošću do 1 mm.Razmaci su, međutim, promenljvi u zavisnosti od temperature vazduha. Ako se segment koji se poslednji diže skrati, da bi sigurno ušao u raspoliživ prostor, povećava se veličina zavarenog šava koji treba da spoji konstrukciju. Ovo znači povećana skupljanjua šavova, odatle i povećanje unutrašnih napona u konstrukciji, pre nastupanja opterećenja). Naravno i duži rad, podložniji greškama.
Inače, tolerancija poklapanja naspramnih i sučeljenih limova segmenata je samo 2 mm!
Ovo je samo jedan od svakodnevnih primera koji pokazuju specifičnost rada na čeličnim konstrukcijama, potrebna je visokokvalifikovana radna snaga u celom nizu – od odgovornog projektanta do poslednjeg majstora.