Lucni mostovi Zeleznicko-drumskog mosta u Novom Sadu su mostovi velikih raspona i velikih opterecenja. Obzirom na cesto pominjan stav u medijima “da smo nekad gradili mostove – svetske rekordere u rasponima, a da nam sada mostove grade stranci”, pogledajmo kako stoji stvar sa aktuelnim mostom. Gde se nalazi u poredjenju sa slicnim mostovima u svetu i da li ima nasih inzenjera - ucesnika gradnje?

Slika 1:
Za siroku publiku lucni mostovi izgledaju slicno medju sobom i ne obraca se paznja da li su drumski ili zeleznicki.

Razlike pojedinih lucnih mostova medju sobom, prema vrsti saobracaja (pesacki, drumski, zeleznicki) i statickom sistemu su vrlo velike i bitne.

Zeleznicki mostovi su sa neuporedivo tezim opterecenjem i uz to izrazito dinamickog karaktera u odnosu na drumske mostove, pa je to razlog da je medju privih 155 lucnih mostova svih namena i sistema samo 16 mostova sa nekim vidom sinskog saobracaja, (zeleznica, metro koji je oko polovine zeleznice, ili laka zeleznica (tramvaj) - samo oko cetvrtine zeleznice po opterecenju).

Razlike u statickom sistemu su takodje velike i tehnicki izrazite:
- pravi lukovi; (pravi u smislu istinski, a ne recimo u pravcu);
- lukovi sa gredom;
- lukovi sa zategom.
Pod gredom se smatra komponenta konstrukcije koja pored toga sto prima sile zatezanja iz glavnog noseceg sistema, moze da izdrzi i velika savijanja. Posledica je da zbog takve njene sposobnosti lukovi mogu da budu laksi.
Zatega takodje prima sile zatezanja iz glavnog noseceg sistema, ali ne i veca savijanja. Lukovi stoga moraju da budu jaci.

Prave lukove karakterisu velike horizontalne reakcije oslonaca, cak i vece od vertikalnih, pa se zato uvek rade na terenu sa prirodnim kosinama, (kosinama kanjona npr.), gde je zakoseno tlo dovoljno otporno da primi pomenute ogromne horizontalne sile od tezina, a radovi fundiranja, (a time i cena), se svode na najmanju mogucu meru. Primer za to na slici je Vijadikt Garabit (koji je inace izgradilo preduzece cuvenog Ajfela).

ZDM-NS-01-2013-12-10.jpg



Kod lukova sa gredom ili zategom most opterecuje tlo samo vertikalnim silama od tezina, sto se odrazava naravno i na cenu fundiranja koja je mnogo niza.

Dalji kriterijum je koliko je koloseka na mostu. Nije isto da li ih je jedan, dva, ili vise.

Inace
- stari most je pripadao sistemu pravih lukova;
- novi most je u grupi lukova sa zategom.

Slika 2:
Apsolutni rekorder, bez obzira na vrstu saobracaja i staticki sistem je kineski most Haotianmen sa 2 koloseka lake zeleznice (LR) i 6 drumskih traka (lanes). Obzirom na karakter lake zeleznice ovo je drumski most u potpunosti.
Resetkasti lukovi sa zategom se primenjuju vise od 100 godina kao pouzdan sistem za velike raspone i teska opterecenja. Visine resetki lukova su ogromne, cak i do 30 m!

ZDM-NS-02-2013-12-10.jpg



Slika 3:
Lukovi sa gredom su najbrojniji i siroko su primenjeni kod svih velicina raspona.

ZDM-NS-03-2013-12-10.jpg



Slika 4:
Dolazimo do lukova sa zategom, grupe kojoj pripada i nas most. Najpre podgrupa sa jednim kolosekom.
Prvoplasirani je cuveni most Femarn (Fehmarnsund), na severu Nemacke, na moru. Pusten je u saobracaj 1963. (vrsnjak starog mosta u Novom Sadu). 2010. je proveren probnim opterecenjem (kao da je nov most) i sve probe je uspesno izdrzao uprkos drasticno povecanim tehnickim zahtevima mnogobrojnih promenjenih tehnickih standarda u periodu 1963-2010. Nikad nije saniran, samo redovno i rutinski odrzavan. Proglasen je spomenikom kulture u Nemackoj.

ZDM-NS-04-2013-12-10.jpg



Slika 5:
Poslednja podgrupa, najzad - lukovi sa zategom i dva koloseka.
Verovali ili ne, oba novosadska luka su na celu liste!
(Lista inace ne pretenduje da je apsolutno tacna, na svetu se mnogo gradi i nije sve odmah na Internetu).
Ovaj rekord, (ako je to zaista), je nastao slucajno, sticajem okolnosti, a ne iz namere da se jure bilo kakvi rekordi, (sto u svetu jeste slucaj, a bio je i kod nas u SFRJ).
Dugim i slozenim analizama se pokazalo da je ovakav sistem, (bez obzira sto je i Urbanistickim uslovima grada Novog Sada trazeno da most bude lucni i celicni), zaista optimalan, (tehnika se ovoga puta pogodila sa urbanizmom, sto cesto i nije slucaj):
- u pogledu tehnike: ispunjenje svih zahteva evropskih i nemackih standarda, stanje 2011-2012;
- u pogledu cene; cena je bila ogranicena, (citaj minimalna moguca cena), u samom startu, pojednostavljeno receno “napraviti most za najvise 60 miliona EUR”, sto kod nas, koliko znam nikad nije bio slucaj;
- u estetskom pogledu, (iako o ukusima ne vredi raspravljati).

Cetvrti na listi, most Merivejl (Merivale) u Australiji, takodje je proglasen spomenikom kulture.

ZDM-NS-05-2013-12-10.jpg



Mostovi sa HS (high speed) su mostovi za zeleznice velikih brzina, (preko 200 km/h), a preko prikazanih mostova u Francuskoj idu vozovi brzina 350 km/h. Ovi mostovi trebaju da se vode u posebnoj grupi posto moraju da ispune jos vise tehnicke zahteve. Ovde su dati ilustracije radi, a ne zbog poredjenja sa mostom u Novom Sadu.

Najzad odgovori na uvodni stav o svetskim rekordima i nasim inzenjerima:

Mostovi - svetski rekorderi u rasponu u vreme kad su zavrseni u Srbiji (ili SFRJ), ili koje su projektovali/izveli inzenjeri iz Srbije:

1) Drumski most u Brankovoj ulici u Beogradu, (Most Bratstva i jedinstva), zavrsen 1957; disciplina “Drumski, celicni mostovi, kontinualne grede”, najveci raspon 261 m: firma projektant: MAN, Nemacka, projektant Kurt Klepel; izvodjaci MAN i Mostogradnja.
2) Drumsko-zeleznicki most u Novom Sadu, (Zezeljev most), zavrsen 1961; disciplina “Zeleznicki, pravi lucni, betonski mostovi”, najveci raspon 211 m; firma projektant IMS, Beograd, projektant Branko Zezelj, izvodjenje Mostogradnja, Beograd.
3) Drumski most Krk-kopno, zavrsen 1980; disciplina “Drumski, pravi lucni betonski mostovi”, najveci raspon 380 m; firma projektant i izvodjac Mostogradnja, Beograd, projektant Ilija Stojadinovic.

Aktuelni Zeleznicko-drumski most u Novom Sadu:
srpski inzenjeri su projektanti (srpske firme), delom izvodjaci (srpske firme) i nadzor (srpski inzenjeri u stranim firmama).

O nama

Postavljanjem NSBuild foruma na mrežu 11. decembra 2010. godine, građani dobijaju nezavisnu platformu za razmenu najaktuelnijih vesti, informacija i foto-materijala, a prevashodno u vezi sa praćenjem izgradnje, infrastrukturnim projektima i investicijama na teritoriji Novog Sada.

S početka okupivši dvadesetak entuzijasta, posvećeno radeći na strasti i ideji koja nas je ujedinila, dobijamo pažnju sve većeg broja građana koji nastavljaju da obogaćuju platformu. Tokom godina privlačimo pažnju medija i gradskih službi, te smo danas zvanično prisutni na značajnijim dešavanjima i gradilištima radi prenosa ekskluzivnih snimaka i informacija.

Pročitajte više

Udruženje

Udruženje "Novosadska Gradilišta"

Možete nas kontaktirati preko kontakt forme ili na email office@nsbuild.rs

Posetite nas i na društvenim mrežama.

Posetite našu facebook stranicu Posetite naš profil na instagramu Posetite naš profil na twitteru