Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2019-07-24; Aktuelno oko mosta.
Evo me ponovo na Forumu, posle tri i po meseca.
Nije bilo „posla“ za mene. Naš Aerodron i dalje vrlo uspešno „održava vatru“ teme, svojim neprocenjivo značajnim dokumentarnim radom.
Nedavno sam bio u Novom Sadu, i kao obično ujutru počeo kafom na terasi „Aurore“, sa divnim pogledom na Dunav i naš most, a završio – opet uobičajeno – ručkom u „Balkan ekspresu“, kao i svih prethodnih godina. Sa tog izleta je i par fotografija ovde.
Malo utisaka, malo tehničkih komentara, malo osvrta na neka pitanja-asocijacije u međuvremenu ...
Stanje mosta
Prošetao sam lagano u oba smera uzvodnom pešačkom stazom i ispod mosta – levom obalom, i utisci su sledeći.
Konstrukcija lepo „radi“, most je izuzetno krut i jedva se oseti malo podrhtavanje – samo pri prelazu najtežih kamiona (sa 5 osovina, 60 tona), i to uglavnom kad nailazi više njih u nizu. Ta vertikalna ubrzanja konstrukcije su neuporedivo, neuporedivo manja od bilo kog drumskog mosta, npr. beogradskih Mosta Gazela, Mosta na Adi i Mosta u Brankovoj ulici, ili Mosta slobode u Novom Sadu.
Sama konstrukcija je bez ikakvih oštećenja, oprema na mostu takođe.
Asfalt drumskog kolovoza je isti kao početkom aprila prošle godine kad je izliven. Koliko sam video, bez ikakvih oštećenja.
Zaštita od korozije i na konstrukciji, i na opremi, je takođe bez oštećenja.
Tačno je, godinu dana je isuviše kratko vreme eksploatacije, da bi se pojavilo bilo šta što je za popravku.
Nažalost, oćigledno je da nema održavanja, koje je uveliko moralo da počne. Iza zaštitnih ograda vidi se nakupljeno đubre, pesak, šljunak, ...., što je sve opasno za funkcionalnost odvodnjavanja. Nije ni komplikovano, ni teško, otvoriti i očistiti slivnike, oprati kolovoz vodom, pogotovo posle soli u zimskoj sezoni. Drugim rečima, izgleda da se ponavlja večita priča kod nas, svaki objekat nemilosrdno rabimo, ne misleći na velike novčane izdatke zbog šteta koje nastaju neodržavanjem.
To što još nije uključeno dekorativno svetlo, polako postaje skandal! Nije upaljeno čak ni u vreme Exit-a, kad je bilo desetina hiljada gostiju iz celog sveta!
Svi u svetu, a i kod nas (pa i Novom Sadu), se trude da noćnim osvetlenjem učine svoj grad atraktivnim i za građane, i za goste. Izgleda da je jedini izuzetak naš most! Potpuno iracionalno!
Prilazi mostu
Ne volim da komentarišem tuđi rad, po ugovoru koji nema veze sa mostom, ali ipak moram da kažem: radovi očigledno napreduju „munjevito“. Ne znam postoji li kakav problem (finansije recimo), ali šta god da je u pitanju, sve se preterano odužilo. Od aprila prošle godine prošlo je već 15 meseci, a još se ni blizu ne nazire kraj.
Detalji konstrukcije
Naš prijatelj sa Foruma Ivica NS #5166 preneo je neprijatan utisak svoje supruge pri pogledu na donji deo vešaljki kablova koji je podsećaju na „raketu“. Sasvim očekivano, tragični dani 1999. kod svakog građanina izazivaju bolna sećanja, pa je otuda i ova asocijacija gospođe razumljiva.
Otkud, dakle, „raketa“ na mostu?
Govorio sam svih godina izgradnje mosta, da ni jedan jedini detalj na mostu nije proizvoljan i da za sve postoji razlog i objašnjenje, pa i za „raketu“.
Ceo most, pa i vešaljke na njemu, vibrira. Vibracije izazivaju saobraćajna opterećenja i vetar. Kod kablova vešaljki, nastaju inercijalne sile od vibracija poprečno na kabl. Ove inercijalne sile (poprečna strelica na slici) preko kontakta sa prigušivačem (damperom) unutar cevi-vodilje deluju (upiru) na ovu cev, prourokujući njeno savijanje. Veličina tih sila nije mala. Za proračun se usvaja vrednost od 2% sile zatezanja samog kabla. Pošto je nosivost kabla 700 tona (u starim merama), onda je poprečna sila 0,02x700= 14 tona. 14 tona prozrokuje značajan momenat savijanja cevi-vodilje. Cev ne može da izdrži to savijanje i potrebno je ojačanje.
Ojačanja su upravo ukrućenja – „krilca rakete“. Isti detalj je uobičajen na nebrojeno mostova sa kablovima u svetu.
Same poprečne sile su dinamičkog karaktera. Zbog toga veza cevi-vodilje mora biti otporna na zamor i otuda je veza HV-zavrtnjima (visokovrednim zavrtnjima).
Uz pomenutu sliku tu su i dve slike koje prikazuju konstrukciju kablova, (bile su već više puta na Forumu, ali nije zgoreg i ponoviti neke stvari).
Nadam se da će ovo tehničko objašnjenje bar malo ublažiti gospođinu asocojaciju na „raketu“. U svakom slučaju želim Ivici NS i njegovoj supruzi, kao i svim Forumašima, još mnogo prelazaka preko našeg mosta, u zdravlju i veselju!
Ostalo
Pred samim krajem je priprema za štampu monografije „
Železničko-drumski most preko Dunava u Novom Sadu – Istorijat – Projekat – Izgradnja“. Knjigu sam pripremao prošle i ove godine. To je stručna knjiga, sa obiljem slika i dijagrama iz tehničke dokumentacije izgradnje mosta i mnoštvom fotografija sa i izvođenja, na oko 160 strana u boji, najfinijem papiru i sa tvrdim koricama. Dat je i kompletan pregled firmi i vodećih pojedinaca koji su izgradili most. Iz Srbije su bile čak 43 firme iz 14 gradova! Sve njih su naši zvaničnici i mediji potpuno prećutali, kao da nisu ni postojali, za sve vreme izgradnje mosta. Ova knjiga je bar mali pokušaj da jedan veliki poduhvat i uspeh i naše tehnike, ostane zabeležen za istoriju.
Izdavač knjige je stručni časopis „Izgradnja“, a izlazak iz štampe se očekuje u septembru.
Ako je ovo na bilo koji način interesantno za Forum, mogu kasnije da vas podrobnije obaveštavam o štampi.
Toliko za danas ... Ako imate još neku asocijaciju, dilemu ili pitanje – slobodno ga iznesite. Kao i uvek, razgovori na Forumu mi predstavljaju veliko zadovoljstvo.